lørdag den 23. november 2013

Spelt Pebernødder (& en vinder)

Som nævnt her bagte jeg pebernødder i lørdags. Jeg tog udgangspunkt i min "gamle" opskrift, men brugte speltmel i stedet for hvedemel.
Som jeg tidligere har skrevet lidt om at der er mange maver der ikke tåler hvedemel, rugmel osv. Der er spelt en god erstatning, da det ikke har samme kulhydratsammensætning.
Her kommer opskriften på pebernødder med spelt - de kan varmt anbefales herfra, dåsen var tom på under en uge ;o)

Du skal bruge: 
275 g sigtet speltmel
125 g sukker
125 g øko smør
1 æg
1/2 tsk stødt ingefær
1/2 tsk stødt kanel
3/4 tsk stødt kardemomme
1/4 tsk stødt hvid peber
1 tsk bagepulver

Sådan gør du:
Rør sukker og smør sammen. Tilsæt ægget og rør det hele sammen. Bland krydderier og bagepulver med mel, put det i sukker/smørblandingen og saml dejen
Rul dejen til fingertykke pølser og skær i små stykker, som rulles til kugler
Put kuglerne på bageplade med bagepapir og tryk dem let ovenpå

Bagetid: Ca. 10-12 min (afhængig af størrelsen på pebernødderne) ved 200 grader (180 grader varmluft) til de er gyldenbrune

Afkøl og put på dåse :o)

Jeg får ca. 100 pebernødder ud af en portion - alt afhængig af størrelsen på nødderne forstås :o)


I dag er det også tid til at annoncere en vinder af den kære julemand fra Kay Bojesen. Findenvinder.dk fik æren af at trække et tal, vindertallet blev nr. 168 som er Anonym/Swap, der skrev: "Den ville jeg elske at forkæle min mor med <3 
Krydser alt xxx
Mvh Swap"Stort tillykke, send mig en mail med din adresse, så kommer Hr. Julemand hjem til dig og spreder juleglæde :o)
Tak til alle Jer der ville lege med, det har været rigtig sjovt at læse om Jeres juletraditioner :o)
Og tak til Rosendahl for at sætte en julemand på højkant!

Til alle Jer jeg desværre ikke kunne forkæle i denne omgang; fortvivl ej, der er flere lækkerier på vej :o)
Rigtig god lørdag

8 kommentarer:

  1. Mnnn, jeg skal da prøve din pebernøddeopskrift - de SÅ lækre ud :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak Anita, der er ihvertfald ikke flere tilbage herhjemme :o)

      Slet
  2. Tillykke til den heldige, og tak for opskriften :)

    SvarSlet
  3. Lækkert med en opskrift med spelt! :-)

    SvarSlet
  4. Det lyder ret meget som den opskrift jeg plejer at lave til pebernødder. Hvordan er de med spelt i? Bliver de mere crunchy?

    Jeg skal forsøge mig med en lille testportion uden æg, da Agnes ikke kan tåle det. Jeg håber at det kan lade sig gøre med noget andet bindemiddel. :)

    SvarSlet
  5. skal jeg helt klart prøve her i weekenden. har en af de mavser, der ikke tåler hvede eller rug.
    tak for en lækker blod og en lækker IG :) elsker at følge dig.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...