fredag den 4. oktober 2013

Førstehjælp

Dit og dat fra de seneste dage med hyggelys, risengrød, perler og smukke morgen- og aftenhimler
Grove minitærter efter denne opskrift, lavet i muffinform i stedet for en stor tærteform, og serveret med sprød parmaskinke. Der blev spist op.. :o)

I går var jeg på 6-timers førstehjælpskursus hos Falck.
For genopfriskningens skyld og for at sikre mig at det sidder fast på rygraden hvis jeg skulle ende i en situation hvor der er brug for det.
Jeg synes det er meget tankevækkende at 3 gange så mange overlever at falde om på gaden i Norge end her i Danmark..!
Egentlig er Danmark og Norge ens på mange punkter, men i Norge har man førstehjælp i skolerne, så de fleste ved hvad de skal gøre hvis en omkring dem pludselig får brug for hjælp...
Jeg kan kun anbefale ALLE at tage på førstehjælpskursus hvis der er mulighed for det. Og så vil jeg da heppe på at vi også får indført førstehjælp i skolerne..
For det er i virkeligheden så lidt der skal til, men det kan være svært at gøre noget, hvis man ikke ved hvad man skal gøre...
Jeg er ihvertfald glad for at nogenlunde ro i maven over at vide at jeg kan gøre noget, hvis jeg skulle ende i en situation hvor det kræves..

Har du været på førstehjælpskursus, måske endda haft brug for det?

14 kommentarer:

  1. Når jeg ser perler og risengrød i et og samme indlæg, så bliver jeg altså glad med glad på :)
    Du tager nogle dejlige billeder, og er god til at fange øjeblikket.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Pernille, det var en dejlig kommentar der varmede :o)

      Slet
  2. Du siger noget! Jeg burde da også lære førstehjælp - for hvad nu hvis situationen pludselig opstod og jeg var den eneste til stede?! Jeg får det helt skidt ved tanken om, at jeg faktisk ikke kan yde mine børn førstehjælp.

    Koster kurset noget?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det var nemlig også sådan jeg havde det Maiken, tænk hvis man er den eneste der er tilstede... Tænk hvis der sker ens børn, mand, forældre osv. noget og man ikke kunne gribe ind.. Jeg hader at føle mig magtesløs og jeg ville helt sikkert også have det svært med det bagefter, hvis jeg ikke havde gjort et eller andet..

      Kurset er (desværre) ikke gratis, men mange har f.eks. et falckabonnement hvor man via det kan komme af sted eller måske kan man få en god pris hos en førstehjælpsinstruktør hvis man samler et hold..

      Slet
  3. Jeg har også været på første hjælpskursus, men det er efterhånden nogle år siden - så det kunne nok være smart med en genopfriskning. Jo det lyder vildt at der erså mange flere der overlever i Norge - jeg syntes godt det kunne være en fast ting i folkeskolen at lære førstehjælp, det er der ikke nogen der tager skade af at lære.
    Du må have en rigtig skøn weekend...
    Hilsen Heidi

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for din kommentar Heidi. Jeg er helt enig, ingen tager skade af at lære førstehjælp, det er bare så vigtigt at man gør noget, bare et eller andet! Håber det kommer på skoleskemaet, det kan kun gå for langsomt..

      Slet
  4. Hvor det nogle smarte kasser du har til perlerne. Hvor har du dem fra?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, de er vist købt i Netto for længe siden..

      Slet
  5. Jeg har undervist i førstehjælp, da jeg var spejderleder, derudover, har jeg taget, hold fast! - 8 førstehjælpskurser :) Så jeg kan med ro i sindet, sige, at jeg jeg kan det :) Og det er en rigtig dejlig følelse at have på rygraden synes jeg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sejt Simone, ja det er bare en god følelse at vide (bare lidt om) hvad der skal til hvis man lander i situationen..

      Slet
  6. Jeg er faktisk (dog ikke så aktiv mere som før barn) samarit ved Røde Kors, så jeg kan kun huje og heppe over sådan et indlæg! Det er så super, super vigtigt, at folk kender til førstehjælp. Og jeg skrive bevidst "kender til" og ikke "kan førstehjælp", for det, der redder folk, er faktisk, at der er nogen, der tør give sig i kast med at hjælpe, når der er brug for det. At det så måske ikke er heeeelt korrekt gør ikke så meget, når der bare bliver hjulpet. Det, der redder liv, er, at folk tør! Og skulle det gå så galt, der er bliver behov for en hjertestarter, guider den folk igennem fra start til slut.

    SvarSlet
  7. Desværre er det over 20 år siden jeg sidst tog et førstehjælpskursus og gokker tit mig selv i hovedet for at få mig meldt til et nyt.. I mine børns børnehave fik jeg som medlem af bestyrelsen indført at alle pædagoger skulle gennemføre et førstehjælpskursus, forstår faktisk slet ikke hvorfor det ikke er lovpligtigt når man arbejder med børn.

    SvarSlet
  8. HØRT!!!! Vi burde indføre sådanne kurser i folkeskolen!
    .....Jeg har haft førstehjælp da jeg var teenager fordi jeg skulle være hjælpe-træner til et gymnastik hold og senest har jeg gennemført et kursus i forbindelse med min sekretær uddannelse (indenfor sundhedssektoren).

    // Rikke //

    SvarSlet
  9. Jeg har siden jeg selv gik i folkeskole og var spejder undret mig over hvorfor vi ikke lærer sådan noget i skolen. Som marina også siger er det vigtigt at man har "kendskab" til første hjælp og efter min mening allerede fra barns ben. Ikke at gå i panik, kunne tilkalde hjælpe og turde prøve noget er klart vigtigt at kunne. Hvorfor kan man ikke bruge et par idrætstimer i folkeren og på gymnasiet til at lære at redde liv ?!

    Som spejder har det også været en naturlig del af min opvækst langsomt at starte med " the basics" til selv at kunne redde liv og som leder var det i vores gruppe obligatorisk hvert 2. år at opdatere sit kursusbevis. Dét synes vi som ledergruppe også var rart når vi skulle tage ansvar for så mange børn ad gangen.

    Vigtigt emne du har taget op, kudos.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...