onsdag den 2. oktober 2013

Æfterårsmad som Æble Ælsker

Æblemos med flødeskum og lakridspulver (så simpelt men SÅ godt)  / Råkost med gulerødder og æble / Gammeldaws ævlekage / Æblecrumble / Bananpandekager med æblemos / Gammeldaws ævlekage med et twist / Havehøst / Æblemarcipantærte / Friskpresset æblejuice / Æblemos på vej / Kanelsnegle med æbletwist

Danske æbler er for mig lig med efterårets komme og de byder syrlig/sødt velkommen til den nye årstid.

Jeg har skrevet det før og jeg skriver det gerne igen; jeg elsker elsker elsker danske (øko) æbler! Specielt dem der hænger på træerne lige ude i haven.
Og der er mange! Og jeg ser helst at vi får brugt dem ALLE sammen :o)
Naboerne er blevet forkælet med et par kasser, men der er stadig masser af de lækre grønrøde syrlinger.

Blandt andet derfor har vi investeret i en juicer, og den er et hit. Drengene er vilde med (æble)juice og det smager altså også bare skønt

Egentlig kan æbler bruges til rigtig meget og her er bare et lille udpluk af alt det jeg har brugt æbler til de sidste uger.
Drengene elsker at få serveret et æble i både som eftermiddagshyggemad, så bliver det næsten ikke nemmere. Med et drys lakridspulver på bliver det også en lækker voksensnack.

Jeg er glad for at æblesæsonen ikke er slut endnu og jeg har stadig masser af ideer der skal afprøves..

Har du en yndlings-æbleret?

17 kommentarer:

  1. Hvor ser alle dine æbleretter skønne ud - du forstår da godt nok at få brugt jeres æbler.
    Min ynglings æbleret er nok æbletærte.

    SvarSlet
  2. Jeg elsker også æble - Discovery æblet er min favorit og jeg kommer det gerne i alt (-:
    Æbler og kanel er og blevet også en favorit (-;

    SvarSlet
  3. Jeg elsker de friske efterårsæbler. De kanelssnegle ser virkelig lækre ud. Æbler, rødbeder og peberrod rørt sammen med creme fraiche er også rigtig rigtig godt, synes jeg.

    SvarSlet
  4. Sikke nogle skønne forslag til æbleretter. Jeg elsker elsker elsker de danske æbler! Min favorit er en nem æbletærte som jeg har lært at lave via min mor og mormor. Du kan se opskriften her: http://taburetten.wordpress.com/2012/11/15/nem-aebletaerte/

    SvarSlet
  5. HMMM æbler. De danske æbler er fantastiske og faktisk er helt almindelige danske æbler i butikkerne ofte sprøjtet mindre end udenlandske økoæbler (der er nemlig forskeld på reglerne, noget de fleste ikke ved). Jeg bruger også æbler i alt muligt og har mange af de samme yndlingsretter.

    SvarSlet
  6. Nøj - det ser lækkert ud alt sammen..!

    SvarSlet
  7. Hvor ser det bare lækkert ud alt sammen. Jeg har en yndlings æblekage - det er en bagt æblekage med masser af æbler, fløde og kanel. Opskriften kan du finde på min blog hvis du skulle blive fristet til at prøve noget nyt.
    Her de sidste par dage har jeg fået virkelig lyst til æblegrød med råcreme/flødeskum måske lidt knuste makroner på toppen. Jeg må snart få brugt nogen af alle de æbler jeg har ude i haven...
    Hilsen Heidi

    SvarSlet
  8. Jeg har det som dig med æbler her i efteråret. Har 2 store træer i haven der bugner og jeg synes at de skal bruges til noget godt. Derfor googlede jeg en dag og kom til Irmas opskrifter, der var en ret med noget bulgur,kød,grøntsager mm, men det sjove var faktisk tilbehøret som var en æble-tsatsiki. Det havde jeg ikke prøvet før, men det er bare en himmerigs mundfuld. Du laver det som ellers men istedet for revet agurk så snitter du æbler i små tern og blander ned i. Husk at lave rigeligt for det bliver til mere end en enkelt klat til hver ;0) https://irma.dk/opskrifter-inspiration/opskrifter#!/stegt-oksekoed-med-spinat-og-aeble-tzaziki/39616?Term=%C3%A6bler

    SvarSlet
  9. Ej nu glemte jeg jo også lige den med æblemos med revet peberrod i, det er noget som jeg opdagede hos Camilla Plum engang, en klat af det til noget stegt kød, MUMS

    SvarSlet
  10. Jeg er så mormor-agtig for jeg må indrømme jeg elsker æbleflæsk ;-) det har jeg bare altid været så vild med. Men ellers er æblemos oven på havregrøden om morgenen også lækkert.
    Og som altid så tryller du jo bare en masse lækre ting frem i køkkenet, er så imponeret over dit overskud :-)

    SvarSlet
  11. Bliver jo helt sulten af de billeder :)

    SvarSlet
  12. TAK for inspirationen og de skønne billeder :-) Jeg havde et øjeblik glemt vores juicer - den må frem i eftermiddag!! Vores flinke nabos æbletræ hænger ind i vores have og der er masser af æbler - mums :-)

    SvarSlet
  13. Stoooooop stooop stop! Det er næsten for meget for mig at se alle de æble-lækkerier! Jeg får lyst til hver en ting.

    Faktisk er jeg ret imponeret over alle de forskellige ting du får lavet med æblerne, og der er absolut inspiration at hente ift. hvad jeg skal lave næste gang. Min favorit er æble-crumble, men varians er jo altid godt. :)

    Der er i øvrigt en rigtig god efterårssalat med æble og rødbeder du skulle prøve. Den er i bogen "suveræne salater og brilliante buffetter", men jeg har også lavet et indlæg om den lige her: http://kreakullerogkrudtuglen.blogspot.dk/2012/11/rdbedesalat.html

    SvarSlet
    Svar
    1. Min salat er btw en variant af den i bogen, så de er ikke fuldstændig identiske. Muffins med æble og kanel smager i øvrigt også ret fantastisk. :)

      Du kan se opskriften her: http://kreakullerogkrudtuglen.blogspot.dk/2011/09/krydrede-blemuffins.html (dog ikke særlig gode billeder)

      Slet
  14. Nøj hvor ser det godt ud, får jo lyst til at sætte tænderne i det alt sammen... Ælsker også crumble - og muffins - og gammeldaws æblekage, så det er vist bare at komme i gang...

    SvarSlet
  15. UUUHHHHHMMMM - æbler, og de er fantastiske i år! Min bedstemors æblekage med revne æbler, rugbrødskrymmel, flødeskum og hjemmelavet hindbærmarmelade hører blandt mine æbletraditioner, men du har godt nok mange skønne æblebud på dette indlæg. Tak for inspirationen :)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...