søndag den 8. september 2013

Chocolate chip cookies

En god cookie der er sprød udenpå og blød indeni og med lækker smag af chokolade - sådan en er god at have i baghånden hvis man skal have noget at sætte på bordet og ikke har alverdens tid at gøre godt med.

Sådan en opskrift har Julia på sin blog og jeg har efterhånden bagt dem en del gange, se bare her, her og her

Jeg har dog tilladt mig at rette lidt i den så den bliver helt som jeg bedst kan lide dem. Med lidt bid og en smule grovhed og indimellem med et twist af kokos

Her kommer min version af verdens bedste chocolate chip cookies

Du skal bruge:
200 gr. blødt øko smør
200 gr. brun farin
100 gr. sukker
2 æg
2 tsk vanillepulver
150 gr. hvedemel
50 gr. fuldkornshvedemel
1 tsk bagepulver
1 tsk salt
150 gr. havregryn
100 gr. chokolade
evt. et drys kokosmel eller en lille håndfuld hakkede mandler eller valnødder

Sådan gør du:
Tænd ovnen på 170 grader
Rør smør, brun farin og sukker sammen til en ensartet masse. Pisk æggene i et ad gangen og rør godt mens vanillen tilsættes. Bland mel, bagepulver og salt sammen og rør det i dejen. Til sidste røres havregryn og grofthakket chokolade i dejen (og evt. kokos eller nødder)
Brug to skeer til at sætte små klumper på en bageplade. Husk god afstand imellem klatterne da de flader ud.
Bag i ca. 15-17 minutter til de er let gyldne. Hold øje med dem da bagetiden afhænger af størrelsen du laver dem i :o)
Lad dem køle af de første 5 minutter på bagepladen og derefter på en rist

De smager allerbedst nybagte, men overlever fint nogle dage i en tætsluttende kagedåse

En lækker spise på en ruskende efterårsdag med en god kop kaffe, en smoothie eller et glas mælk til
God fornøjelse :o)

6 kommentarer:

  1. De ser vildt lækre ud - dem vil jeg bage!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Mette, de er simpelthen så lækre. God fornøjelse med dem :o)

      Slet
  2. De ser lækre ud og sikke en smuk tallerken :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Mmm de er så gode. Og ja, jeg er også helt forelsket i tallerkenen, der er fra Marimekko

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...