tirsdag den 17. september 2013

Æblelagkage med hindbærskum

I weekenden fik vi denne hyldest til æbler :o)

Helt utrolig simpel at lave men den smager fantastisk. Specielt hvis man giver den tid til at trække, så den kan sagtens laves i god tid, det bliver den kun bedre af :o)

Dette er egentlig ikke en decideret opskrift, blot (endnu et) af mine æble-eksperimenter, jeg ikke kan lade være med at dele med Jer..

Jeg bager altid selv mine lagkagebunde. Smagen kan slet ikke sammenlignes med købebunde og det er så simpelt at jeg ikke kan lade være.. Jeg er dog sikker på at denne "opskrift" sagtens kan køres igennem med købebunde hvis man er mere til det :o)

Lagkagen består af lagkagebunde, æblemos og hindbærskum - og som prikken over i'et; et drys chokolade på toppen

Du skal bruge:
Lagkagebunde (2 eller 3 stk - jeg har brugt 2. Jeg bruger Claus Meyers opskrift fra "Meyers Kager", her kan google være din ven)
Æblemos (se i dette indlæg hvordan jeg laver min, det er meget simpelt og næsten uden sukker)
100 gr. hindbær (fungerer fint fra frost)
En sjat vand
1 1/2 blad husblas
1/4 l piskefløde

Sådan gør du: 
Bag eller køb lagkagebunde
Lav æblemos og sæt på køl

Kog hindbær og en lille sjat vand i en gryde. Lad det koge nogle minutter og mos det med en grydeske. Udblød husblas i koldt vand i 10 minutter. Afdryp det og put det i den varme hindbærsovs. Rør rundt til husblassen er opløst. Hæld det i en lille skål og sæt på køl

Når hindbærgele og æblemos er kølet helt af, piskes hindbær og fløde til skum.
Æblemos smøres i et tykt lag mellem lagkagebundene og kagen pyntes med hindbærskum. Jeg putter det i en sprøjtepose med en stjernetyl og sætter små dutter på næsten hele kagen.. Det kan også bare smøres på..

Sæt lagkagen på køl - gerne til dagen efter hvis du kan vente så længe :o)

Happy Tuesday!

8 kommentarer:

  1. Hvor ser den bare lækker ud den kage :)
    Når hindbær gelen og fløden skal piskes gør mand et så hver for sig og vender det sammen til sidst eller hældes det hele i en skål og piskes sammen? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :o)
      Ja bare i med hindbærgele og fløde i en skål og pisk til det er blevet til lækkert lyserødt skum :o)

      Slet
  2. Uhmm hvor ser den lækker ud!
    Den må jeg da lave til min søns fødselsdag i december!

    SvarSlet
  3. Den ser da også lækker ud :0)

    SvarSlet
  4. Hejsa! Først - tak for en dejlig blog. Sikke noget lækkert mad I spiser :o) Det næste - du skriver at google kan være min ven i forbindelse med opskriften på lagkagebunden. Google er i så fald ikke ven af mig. Kan du måske smide et link? ;o)
    Kh Line

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Line og tak for din kommentar!
      Jeg kan ikke linke til Meyers opskrift for han har ikke offentliggjort den. Men når jeg søger på lagkagebunde kommer der mange opskrifter frem, se evt her:
      https://www.google.dk/#q=lagkagebunde
      Ellers kan jeg anbefale Meyers Kager bogen, der både indeholder lækre opskrifter og masser af gode bagetips :o)
      God dag til dig

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...