onsdag den 7. maj 2014

Den du ved nok kage - opskrift

På sådan en grå og regnfuld onsdag må det da være på sin plads med lidt kage, eller hvad siger I?

Denne kage, med det mundrette navn "Den du ved nok", går altid rent hjem. Lækker og luftig med den lækreste glasur ovenpå.
På inden måde en fancy kage, men den vinder altså point på smagen hvis du spørger mig (og alle dem jeg har serveret den for)
Da jeg lavede den til mine kollegaer for ikke så længe siden efterspurgte flere opskriften, og den kommer her :o)

Du skal bruge:
250 gr. sukker
2 æg
225 gr. hvedemel
2 tsk bagepulver
1 tsk vanillepulver
2 spsk kakao
1 3/4 dl mælk
150 gr. smeltet, afkølet smør

Glasur:
75 gr. smør
3 spsk kold kaffe
1 spsk. kakao
140 gr. flormelis
50 gr. kokosmel

Sådan gør du: 
Tænd ovnen på 190 grader varmluft.
Pisk æg og sukker godt med en elpisker. Bland de tørre ting i en anden skål.
Smelt smørret og lad det afkøle inden du blander mælken i.
Si melblandingen i æggemassen og vend det godt men forsigtigt rundt med en dejskraber, så massen forbliver luftig.
Rør mælke/smørblandingen i til sidst.
Beklæd en springform eller lille brandepande med bagepapir. Hæld dejen op i og bag kagen i ovnen i ca. 25 minutter - tjek med en strikkepind i midten af kagen, kommer den op uden dej på er kagen færdig.
Imens kagen er i ovnen laves glasuren.
Smelt alle ingredienserne sammen i en gryde ved svag varme. Rør godt rundt i massen.
Når kagen er afkølet en smule hældes glasuren over

Og så er den klar til eftermiddagshygge, kollegaforkælelse, legepladssjov, picnictur, klassekage, bare-fordi-kageslabberas eller..

Rigtig god onsdag

P.S. Husk at det er i morgen jeg trækker to heldige vindere af læskende lækkerier. Hvis du skal nå at være med er det lige her det foregår

12 kommentarer:

  1. Elsker kagen. Men selvom jeg egentlig er ret ferm til at bage kikser 'den der du ved nok' hver evig eneste gang. Hrmpf!
    Måske skulle jeg teste din opskrift :-).
    Men ikke i dag, for i går bagte jeg en kæmpe portion kæmpecookies, så dem dykker jeg ned i i dag ;-).

    SvarSlet
    Svar
    1. Årh det lyder heller ikke tosset med kæmpecookies :o)
      Ærgerligt den altid kikser, gad vide hvad det mon skyldes..?

      Slet
  2. Her hos os hedder den "Guf-guf-kagen" (jeg undlader kaffen)

    SvarSlet
  3. Den kage er også altid et hit hjemme hos os :)

    SvarSlet
  4. Det er bare en evig klassiker, og med god grund - yum.

    - Anne

    SvarSlet
  5. Mums den ser lækker ud :)

    SvarSlet
  6. Eiii hvor du frister...og jeg bør jo ikke, vil så gerne tage et par kilo... Men mon ikke der kommer en anledning på et tidspunkt, opskriften er i hvert fald gemt :)

    SvarSlet
  7. Jeg kan se det er helt samme opskrift som jeg har :0) Jeg har bagt den med succes i over 15 år og den er altid blevet perfekt :0)

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...