lørdag den 6. august 2011

Morgenhygge med nemme (spelt)boller

Jeg synes det er rigtig hyggeligt at gøre noget ud af morgenmaden i weekenden, for jeg elsker at starte morgenen langsomt sammen med min familie ved morgenbordet... Drikke kaffe, sludr,. se ud i haven og spise nybagte boller...

Disse er super nemme at lave. Det tager 1 minut at røre dejen sammen aftenen før og så passer den ellers sig selv i køleskabet indtil om morgenen hvor der bare lige skal tilføjes lidt mel, formes boller og i ovnen..

Her kommer opskriften hvis du får lyst til at prøve dem også...
(Opskriften stammer fra Nikolaj Kirks "Mad til Folket")

Du skal bruge
3 dl vand
2 dl kærnemælk eller alm mælk
15 g gær
1 spsk salt
350 g groft speltmel (jeg bruger også andre slags groft mel alt efter hvad jeg lige har - det fungerer fint)
ca. 250 g hvedemel
1 æg til pensling og evt. sesamfrø

Kom vand, kærnemælk, gær og salt i en skål og rør i det til gæren er opløst.
Tilsæt speltmelet og rør det til en glat grød.
Dæk den til og sæt den i køleskabet til næste dag.
Tag den ud og ælt hvedemel i, så du får en fin dej der netop slipper skålen.
Del dejen i 16 stykker og tril dem til små fine boller.
Sæt dem på en bageplade og lad dem efterhæve i 30 min.
Forvarm imens ovnen til 225 grader. Pensl bollerne med æg og drys evt. med sesamfrø, birkes eller andet..
Bag bollerne i 15-20 min.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...